دیابت حاملگی خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد

18 ژانویه 2017- محققان دانشکده‌ی پزشکی Icahn وموسسه‌ی کارولینسکا به این نتیجه رسیدند که دیابت بارداری خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان (PPD) را پس از اولین زایمان، افزایش می‌دهد.

این مطالعه بزرگترین مطالعه از نوع خود تا به امروز است که در آن بیش از 700 هزار زنان مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله‌ی Depression and Anxietyمنتشر گردید.

 محققان همچنین نشان دادند که احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان برای زنانی که دارای سابقه‌ی بالینی افسردگی بوده‌اند، 20 برابر بیش از مادرانی است که قبل از این به افسردگی مبتلا نبودند.

در حالیکه دیابت بارداری به تنهایی خطر PPDرا افزایش می‌دهد، سابقه‌ی افسردگی مادر همراه با دیابت بارداری، احتمال PPDرا بطور چشمگیری افزایش می‌دهد. نویسنده‌ی ارشد این مطالعه  پرفسور Silvermanاستادیار روانپزشکی در دانشکده‌ی Icahnمی‌گوید: اکثر پزشکان تصور می‌کنند که این دو بیماری دو مورد مجزا از یکدیگرند اما تحقیقات ما نشان داد که دیابت بارداری و افسردگی پس از زایمان را باید با هم مرتبط دانست و با هم بررسی کرد.

علاوه بر دیابت حاملگی، محققان تعداد زیادی عوامل خطر دیگر از جمله ابتلا مادر به دیابت قبل از بارداری را برای بررسی و ارتباط آن را با  PPDدر زنانی با سابقه‌ی افسردگی یا بدون سابقه‌ی افسردگی بررسی کردند. در میان زنانی با سابقه‌ی افسردگی قبلی، احتمال ابتلا به دیابت قبل از بارداری و خطر زایمان زودرس بالاتر است و در زنانی که قبل از بارداری سابقه‌ی ابتلا به افسردگی نداشته‌اند، احتمال بارداری در سن کم، زایمان به کمک ابزار و یا زایمان به روش سزارین و زایمان نسبتاً زودرس، بالاتر است.

 بررسی تأثیر درمان افسردگی مادر بر عوامل خطر افسردگی Prenatal PPDو perinatal PPD، ارتباط بین دیابت و افسردگی را روشن کرد. این تحقیق نشان داد که سابقه‌ی ابتلا به افسردگی، برخی عوامل خطر مرتبط با فاکتورهای زایمان و تولد را تغییر می‌دهد، این موضوع نشان می‌دهد که مسیرهای علی مختلفی در بروز PPDدر زنان دارای سابقه‌ی افسردگی و زنان بدون سابقه‌ی افسردگی دخیل هستند.

 PPDمی‌تواند سبب بروز نتایج منفی در مادر و توسعه‌ی جنین شود و شناسایی سابقه‌ی افسردگی قبل از بارداری، به عنوان یک عامل خطر برای PPDبه پزشکان اجازه می دهد که مداخلات درمانی زود هنگامی را برای این مادران آغاز کنند.

 دکتر Silvermanمی‌گوید: علت اینکه پزشک از شما در مورد استعمال سیگار می‌پرسد، اینست که آنها می‌دانند کشیدن سیگار خطر سرطان را تا 20 برابر افزایش می‌دهد، ما معتقدیم که متخصصان زنان و زایمان نیز باید همین سوال را در مورد سابقه‌ی افسردگی از مادرانی که قصد بارداری دارند بپرسند، با این اطلاعات ما می توانیم مداخلات زود هنگامی را قبل از زایمان انجام دهیم.

این بزرگترین مطالعه ی مبتنی بر جمعیت تا به امروز، برای تعیین ویژگی‌های PPDدر رابطه با سابقه‌ی افسردگی می باشد. محققان از اطلاعات ثبت تولد ملی کشور سوئد برای این مطالعه استفاده کردند برخلاف مطالعات قبلی، محققان بر تشخیص بالینی PPDدر این تحقیق تکیه کردند زیرا بررسی PPDبر اساس علایم موجود در افراد می‌تواند میزان شیوع آنرا بیش از حد واقعی نشان دهد.

منبع وسایت خبر:

Depression and Anxiety, 2017; DOI: 10.1002/da.22597

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170118125232.htm